April 13, 2011

Ανωτάτη φιδεμπορική

Παρέδωσε, λέει, το πόρισμά της η επιτροπή σοφών (9 μέλη, αλλά έκαναν διακοπές στην Ελλάδα μόνο 5... ) που (παρα)κάλεσε ο Γιωργάκης να μας φωτίσει για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα ελληνικά ΑΕΙ. Είναι η δεύτερη τουλάχιστο φορά που σοφοί ασχολούνται με τα ελληνικά πανεπιστήμια, μια προηγούμενη ήταν το 2006.

Τι λένε λοιπόν τούτοι οι σοφοί, εκ των οποίων ένας υπήρξε και υπουργός και παρά τω ΟΟΣΑ κτλ κτλ;
Στο 13-σέλιδο (19-σέλιδο με τα βιογραφικά τους), με τον ολοσέλιδο τίτλο, τις επαναλαμβανόμενες παραγράφους να τρώγεται χώρος, τις δύο αυτοπαραπομπές του ολλανδού υπουργού/ακαδημαϊκού/διανοούμενου, μέσα από κάμποσους σολοικισμούς, μεταφραστικές ατυχίες και απλά τυπογραφικά λάθη, ανάμεσα στο παχύ στρώμα ανοησιών, τετριμμένων, αλλαζονικών μπουρδολογημάτων για τους έλληνες και τις ικανότητές τους και το ελάχιστο υπόλειμμα κοινής λογικής, ξεχωρίσαμε και τα εξής δύο σημεία (με τη μέθοδο της τυχαίας δειγματολειψίας - διαλέξαμε τη σελίδα 8):

1.
Η πολιτικοποίηση των πανεπιστημίων - και ειδικότερα η πολιτικοποίηση των φοιτητών - αντιπροσωπεύει μια πέραν της λογικής συμμετοχή στην πολιτική διαδικασία.

(υπογράμμιση ΜΠ). Δυστυχώς το νέο κόνσεπτ "δημοκρατία-με-λογική-όμως-συμμετοχή" δεν αναπτύσσεται περισσότερο.

2.
Ανάμεσα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και σε μερικές άλλες χώρες (Αυστραλία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό), η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή και την μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες αυτές μεταξύ 1995 και 2005.

(και πάλι υπογράμμιση ΜΠ). Βεβαίως στη σελ. 5, η βαθυστόχαστη φράση
Έχει υποστηριχθεί ευρέως ότι η αποστολή του δημόσιου πανεπιστήμιου να παρέχει πρόσβαση στην αριστεία δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς : επαρκείς πόρους, αυτονομία και λογοδοσία, υπεύθυνη και πεφωτισμένη πανεπιστημιακή ηγεσία
κρίνεται αναγκαίο να αποδοθεί στο πόνημα του κ. υπουργού "A Chance for European Universities". Όταν όμως ρίχνουμε τα στοιχεία που θα πουν το βράδυ τα κανάλια και την επόμενη οι φυλλάδες, οι παραπομπές δεν είναι απαραίτητες.

Δεν πειράζει.Ο μοχθών και μοχθηρός συντάκτης του μπιλιέτου, εντόπισε τη σχετική παραπομπή κάπου στα στατιστικά για την εκπαίδευση που εξέδωσε ο  ΟΟΣΑ το 2008 και είναι οι πιό πρόσφατες που βρήκε για την Ελλάδα: σε δαπάνες για ΑΕΙ ανά φοιτητή και σε διορθωμένα ποσά (σταθερά και συγκρίσιμα δολάρια) η Ελλάδα βρίσκεται στη 17η θέση ανάμεσα σε 18 χώρες της ΕΕ που παρουσιάζονται στη στατιστική, και το Μεξικό την ξεπερνάει.

Να το εμπεδώσουμε; Οι τύποι λένε, ή μάλλον υπογράφουν, ψέμματα.  Ο φορολογούμενος πλήρωσε τα εισιτήρια (τουλάχιστο) σε 5 από αυτούς για να τους ενημερώσει η κυβέρνησις, και να μας στείλουν μετά από λίγους μήνες ανταμοιβή τα σκουπίδια των γραφείων τους  (αν θέλει κανείς να επιβαρύνει παραπέρα τη θέση τους, μπορεί να ανατρέξει στα αντίστοιχα στατιστικά του ΟΟΣΑ που δόθηκαν το 2009 και όπου η Ελλάδα φέρεται να είναι από τις πρώτες σε δαπάνη/αύξηση δημοσίων δαπανών τριτοβάθμιας ως ποσοστό του ΑΕΠ).

-Θλίψη...

8 comments:

nikos__alfa said...

Γεια σου Μαυροπρόβατε
"(αν θέλει κανείς να επιβαρύνει παραπέρα τη θέση τους, μπορεί να ανατρέξει στα αντίστοιχα στατιστικά του ΟΟΣΑ που δόθηκαν το 2009 και όπου η Ελλάδα φέρεται να είναι από τις πρώτες σε δαπάνη/αύξηση δημοσίων δαπανών τριτοβάθμιας ως ποσοστό του ΑΕΠ). "
Μήπως πρέπει να το ξαναδείς αυτό;Γιατί μου μοιάζει να συγκρούεται με τα προηγούμενα!
Συμπάθα με αλλά έτσι μου φαίνεται!
Άντε και καλό Πάσχα,ως εορτής μέρος μιας κοινωνικής και εθιμικής παράδοσης βέβαια και ..τίποτε άλλο!

Μαύρο πρόβατο said...

Καλημέρα νικάλφα,

όχι, το πόιντ μου είναι οτι τα ήξεραν όλα αυτά, είναι καταφανές, και άφησαν τη διατύπωση "μεγαλύτερες δαπάνες ανά φοιτητή" και όχι το "μεγαλύτερες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ", καθαρά για λόγους εντυπώσεων. Χρησιμοποίησαν δηλαδή την τακτική και την ανακριβολογία του κάθε πολιτικάντη που είναι καλεσμένος στην τηλεόραση και επικαλείται "στοιχεία" με τρόπο που τον βολεύουν, έτσι ώστε η απόδειξη του ανακριβούς των να είναι υπερβολικά πολύπλοκη υπόθεση, εφόσον κάτι παρόμοιο όντως υπάρχει...
Θα μου πεις, δεν εκφράζει τουλάχιστο την εθνική προσπάθεια η δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ;
Κι εδώ ερχόμαστε σε ένα πολύ σοβαρότερο ζήτημα, που ξεφεύγει από τα όρια του μπιλιέτου: έχω την εντύπωση οτι το ίδιο το στοιχείο αυτό, είναι λάθος/ασύμβατο με αυτό της δημ. δαπάνης σε $/φοιτητή. Για να κολλάει, θα έπρεπε να βρίσκουμε τη δαπάνη ανα φοιτητή αν διαιρέσουμε το ΑΕΠ δια τον αριθμό φοιτητών κάθε χώρας και πολλαπλασιάσουμε επί το εν λόγω ποσοστό.
Βάλε τον αριθμό των φοιτητών (ενδεικτικά στοιχεία εδώ), με ΑΕΠ γύρω στα 250 δις και 1,5% του ΑΕΠ/φοιτητή να πηγαίνει για δαπάνες σπουδών, βγαίνει κάτι της τάξης των 20000 και όχι των 5900!!
Τι συμβαίνει λοιπόν;
Μια πιθανή εξήγηση, αρκετά σύμφωνη με τα διευκρινιστικά σημειώματα πριν τους πίνακες, είναι οτι στα ποσοστά του ΑΕΠ έχει συνυπολογιστεί και η χρηματοδότηση της έρευνας, όταν αυτή περνάει από τα ΑΕΙ. Στην Ελλάδα, είναι η περίπτωση, άσχετα αν καταλήγει τελικά σε τσέπες, νομίμως πολύ ή λιγότερο... Στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες αντιθέτως, το περισσότερο χρήμα περνάει πλέον από τις εντίστοιχες εθνικές υπηρεσίες χρηματοδότησης και πάει ανά πρότζεκτ απευθείας στις ερευνητικές ομάδες χωρίς να μεσολαβούν τα πανεπιστήμια ως φορείς. Από την άλλη, στην Ελλάδα πρακτικά τα μόνα λεφτά που κυκλοφορούν στην έρευνα είναι ευρωπαϊκά, και υποθέτω οτι περιλαμβάνονται πανηγυρικά στα ελληνικά στοιχεία. Πάντως ακόμα και έτσι προκύπτει μια παράδοξη χονδρική εκτίμηση δαπανών έρευνας στην Ελλάδα ως 25% μεγαλύτερες από τις καταγραφόμενες.

Μαύρο πρόβατο said...

Να μην το κουράζουμε. Η (απλώς) τίμια (όχι αντάξια "σοφών"!) εργασία που θα ήθελε να εντοπίσει τα προβλήματα στη χρηματοδότηση του δημοσίου, θα έπρεπε να συγκρίνει 1)ποσοστά φοιτητών, ανά ειδικότητα, στο σύνολο του πληθυσμού/το σύνολο της νεολαίας. 2) δημόσια/ιδιωτική δαπάνη ανά φοιτητή για: α) λειτουργία ΑΕΙ (συμπεριλαμβανομέων βιβλίων-βιβλιοθηκών κτλ) β) άμεση υποστήριξη του φοιτητή (εστίες, κουπόνια, επιδότηση ενοικίου)
γ) έρευνα

Νομίζω οτι το συμπέρασμα που θα κατέληγε θα ήταν οτι παρά τις προόδους των τελευταίων χρόνων, το προφίλ και το ύψος των δαπανών στην Ελλάδα απέχει αρκετά από αυτό των πρώτης κατηγορίας ανεπτυγμένων ή των χωρών με δυναμική ανάπτυξη.
Οτι η κρατική προσπάθεια σπαταλήθηκε επίσης σε μια επεκτατική πολιτική ανοίγματος σχολών χωρίς στρατηγική και σχέδιο, χωρίς διασφάλιση της κρίσιμης μάζας πόρων που θα διασφάλιζε ένα ελάχισο αποδεκτό επίπεδο εκπλήρωσης της αποστολής τους.
Οτι η ανακατανομή των δαπανών (στο επίκεντρο η υποστήριξη των φοιτητών και η αναβάθμιση των σχέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών/ερευνητών, κατόπιν οι δαπάνες για έρευνα που αφορούν φοιτητικές παροχές και υλικοτεχνικά, τέλος οι δαπάνες για κτιριακή υποδομή, διοικητική λειτουργία κτλ), ο επανασχεδιασμός ιδρυμάτων/σχολών/προγραμμάτων σπουδών/διοικητικών υπηρεσιων και η αύξηση των επενδύσεων είναι ένα απαραίτητο τρίπτυχο για την αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης της χώρας.

Αλλά οι τύποι ήρθαν να φάνε κεφτεδάκια και τζατζίκι για να πουν στους ιθαγενείς αυτά που ήθελε να τους πει ο Γιωργάκης, δηλ. η κυρίαρχη πολιτική λαίλαπα στην Ευρώπη, διανθισμένα με τριβιαλιτέ από την πρακτικη τους εμπειρία και υπεροπτικά καλοπιάσματα. Αυτό μεν δεν τους έθετε κανένα πρόβλημα συνείδησης, εφόσον είναι σίγουρο οτι αυτά πιστεύουν και οι ίδιοι (και μ'αυτό το κριτήριο επιλέχθηκαν...), δίνει όμως ένα αποτέλεσμα που δε φαντάζει (γιατί δεν είναι καθόλου) "σοφό". Για την ακρίβεια, είναι σκανδαλωδώς στο γόνατο και παντελώς άχρηστο ακόμα και για τους προπαγανδιστικούς σκοπούς για τους οποίους παραγγέλθηκε.
Εγώ προσπάθησα εδώ να "ξηλώσω το πουλόβερ" λίγο και υπόλοιπα να γίνουν από μόνα τους, διαπίστωσα όμως στην πορεία οτι είναι ήδη μια μπούρδα ξεχασμένη και από όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους (Γιωργάκη και "σοφούς"...) Οπότε έμειναν τα κεφτεδάκια... εξ'ού και η ντροπή/θλίψη με την οποία τελειώνει το μπιλιέτο...

nikos__alfa said...

ΟΚ ,θα τα μελετήσω καλύτερα,τώρα για να σου φύγει η θλίψη (η ντροπή ανήκει σάλλους)έλα μια βόλτα
εδώ!

Anonymous said...

Το καταπληκτικο Μπλακσίπιε είναι ότι οι "σοφοί" αυτοί δεν επισκέφτηκαν ΚΑΝΕΝΑ πανεπιστήμιο στη χώρα. Προτίμησαν τα κεφτεδάκια

Παπούλης

Μαύρο πρόβατο said...

Ούτε να τρώνε δεν ξέρουνε...
Προτίμησαν ξηροφαγία
:-))))

demetrat said...

τι το θες.
άμα το κεφτεδάκι δεν είναι κεφτεδάκι , το ντύσανε γ γκουρμέ , ώρα είναι να λέω,
"ευτυχώς που δε ζεί η γιαγιά Ουρανία να δεί το τραβεστιλίκι του κεφτέ της"
από την άλλη όμως, καλύτερα που οι "σοφοί" δομιμάσανε αυτόν τον κεφτέ.
Ο άλλος μας ανήκει .
:))
(Ελπίζω φίλοι μου , να περάσατε όμορφα την πασχαλιά)
δ

Μαύρο πρόβατο said...

Νάσαι καλά,
και καλό μήνα!
Καλά και ήσυχα περάσαμε, μας φουσκώσαν τα τσουρέκια (έθριβαν λίγο παραπάνω όμως, ήταν κάπως αραιή η ζύμη), ελπίζω και σε σας! :-)